Privacy Foundation Netherlands Logo
Stichting Privacy Nederland
Jongeren in het Onderwijs: Digitale Weerbaarheid als Nieuwe Burgerschapsvaardigheid

Jongeren in het Onderwijs: Digitale Weerbaarheid als Nieuwe Burgerschapsvaardigheid

SPN Redactie
Terug naar alle blogs

Jongeren in het Onderwijs: Digitale Weerbaarheid als Nieuwe Burgerschapsvaardigheid

De digitale wereld is een tweede thuis voor veel jongeren, maar hoe weerbaar zijn we eigenlijk tegen de risico's ervan? De Inspectie van het Onderwijs luidt in De Staat van het Onderwijs 2025 de noodklok: scholen bieden nog onvoldoende ondersteuning bij het omgaan met algoritmes, nepnieuws, online privacy en dataveiligheid.

Digitale geletterdheid moet volgens de Inspectie een vast onderdeel worden van het curriculum – niet als 'extraatje', maar als kernvaardigheid, net als taal en rekenen. Want wie zich niet bewust is van digitale risico's, loopt meer kans op manipulatie en misbruik.

Belang van digitale weerbaarheid

In een wereld waarin algoritmes steeds meer bepalen wat we zien, is het belangrijk dat jongeren begrijpen hoe deze technologieën werken. Het gaat niet alleen om technische kennis, maar ook om kritisch denken en bewustzijn van privacy.

Aanbevelingen van de Inspectie

De Inspectie adviseert scholen om:

  • Digitale geletterdheid te integreren in het kerncurriculum
  • Docenten bij te scholen op het gebied van digitale risico's
  • Samen te werken met experts uit het veld van privacy en cybersecurity

Meer informatie

Lees het volledige rapport: Inspectie van het Onderwijs – Staat van het Onderwijs 2025